Gitárjaimról
A hangszer alapanyagául szolgáló fát minden esetben évekig hagyni kell természetes úton száradni, csak ez után szabad hangszert készíteni belőle. A fa kiválasztásában nem csak akusztikai, hanem esztétikai szempontok is szerepet játszanak. Ez a két dolog nincs feltétlen összhangban, ezért a megoldás mindig valamilyen kompromisszum.
Mindig a vevő igényei szerint készülnek a gitárok, amit előre megbeszélünk. Gyártás közben meg lehet őket nézni, kézbe lehet venni, főleg a nyakat, mert így a gitáros kezéhez, játékstílusához tudom igazítani a nyakprofilt.
A gitárjaim minden alkatrésze fából készül, beleértve a berakásokat és a díszítő csíkokat is. A fedlaphoz (rezonátor) tömör lucfenyőt vagy cédrust használok. Persze lehet másból is csinálni de erre a célra ezek a legmegfelelőbbek. A kettő között hangzásban nincs jelentős különbség. A cédrus gitárok hangja már újonnan is hasonló képet mutat, mint később, több éves korukban, míg a fenyő sokkal több időt igényel ahhoz, hogy egy beérett, bejátszott végleges hangképet mutasson. A hátfal többnyire mahagóniból készül, bár itt jobban előtérbe kerülhetnek az esztétikai szempontok, és más, erre a célra alkalmas, drágább fa is szóba jőhet. A kávát bizonyos esetekben laminálom, de többnyire az is tömör anyagból van, rendszerint ugyan olyanból mint a hátfal. Csak a hangolókulcsok, a nyakfeszítő pálca és a bundok vannak fémből.
A nyakhoz juhart vagy mahagónit használok, itt az esztétika dönt. A juhar világos színű, majdnem fehér, a mahagóni pedig sötétbarna.
A fogólap lehet juhar, amerikai dió, vagy drágább fa is például rózsafa vagy ében.
Az alsó és felső nyereghez mindig fehérített csontot használok.
Érdekesség: Olvastam, hogy egy spanyol gitárkészítő, kísérlet képpen csinált egy gitárt, melynek a fedlapja fenyőből készült, a káva és a hátfal pedig papírmaséból. A gitárnak meglepően jó hangja volt. Ezt annak érzékeltetésére írtam le, hogy mennyire meghatározó egy gitáron a rezonátor.
Én szeretem meghagyni a fa eredeti színét lakkozás előtt, de persze be is lehet őket színezni különböző pácokkal, ezek nem rontják a hangzást.
Lakkozáshoz természetes alapú lakkot használok, amely szép fényesre polírozható, vízálló és jól bírja a használatból eredő koptatást is. A lakozás lehet fényes, szatén, matt vagy nyitott pórusú.
A gitárokat teljesen kézműves technológiával készítem, kéziszerszámokat használok, valamint elektromos fúrógépet és egy élmarót.